ÇEVRE SAĞLIĞI BİRİMİ
· ÇEVRE SAĞLIĞI
· ÇALIŞAN SAĞLIĞI
· TÜTÜN VE MADDE BAĞIMLILIĞI İLE MÜCADELE
ÇEVRE SAĞLIĞI
I. Birimin Görevleri
Çevre Sağlığı Birimi'nin görevleri şunlardır:
1. Yıllık hizmet plan ve programlarını hazırlamak.
2. Çevre sağlığı ile ilgili projelerin İl düzeyinde yürütülmesini sağlamak.
3. Hizmetlerin yürütülmesi için lüzumlu insan gücü, araç-gereç ve malzeme planlamasını ilgili şube müdürlükleriyle işbirliği içerisinde yapmak, gereken tedbirleri almak.
4. Biyosidal ürünlerin uygulamasına yönelik izin işlemlerini yürütmek.
5. Görev alanıyla ilgili piyasa gözetimi ve denetimi hizmetleri ile üretim yerlerinin denetimlerinin toplum sağlığı merkezlerince yapılmasını sağlamak, toplum sağlığı merkezi personeline bu konuda eğitim vermek, gecikmesinde sakınca bulunan hallerde bu denetimleri yapmak, görev alanı içinde yer alan ve Kurum tarafından belirlenen her türlü üründen numune aldırmak ve gerekli analizleri yaptırmak.
6. Yerleşim yerlerine yeterli ve sağlıklı içme-kullanma suyu temini için gerekli araştırma geliştirme çalışmalarına katılmak ve gerekli tedbirlerin alınmasını sağlamak, içme-kullanma suyu sistemlerine yönelik geçici ve kesin kabul komisyonlarına katılmak.
7. Kaynak ve içme suları ile doğal mineralli su tesislerinin izin işlemlerini yürütmek.
8. Kaplıca ve talassoterapi tesisleri ile peloid üretim yerlerinin izin ve izleme değerlendirme işlemlerini yürütmek.
9. Havuz suyu ile yüzme suyu kalitesini izleme ve değerlendirme çalışmalarını yürütmek.
10. Doğal afetlerde çevre sağlığı hizmetlerinin, etkili bir şekilde, zamanında ve ilgili diğer kurum ve kuruluşlarla işbirliği ve koordinasyon içinde yürütülmesi için gerekli çalışmaları yapmak.
11. Görev alanına giren ürünlerle ilgili tüketicilerin bilinçlendirilmesine yönelik çalışmalar yapmak.
12. Görev alanı içerisinde yer alan sektörlerde çalışanlara yönelik eğitimleri yapmak veya yaptırmak.
13. Hizmetin yürütülmesi için mevzuat uygulamaları ve diğer gelişmelerin saha hizmetlerini yürüten personele aktarılması amacıyla hizmet içi eğitim planları ve materyalleri hazırlamak, eğitim çalışmaları yapmak.
14. Kamu kurum ve kuruluşlarından gelen görüş talepleri ile çevre sağlığı konusundaki şikâyetleri incelemek ve değerlendirmek.
15. Halk sağlığının korunması kapsamında kapalı ve açık alanlarda (konaklama yerleri, eğlence yerleri vb.) genel çevre sağlığı denetimleri yapmak.
16. Gerektiğinde eğitim, gıda, çevre, turizm, spor, imar ve sağlık mevzuatı kapsamında diğer kurum ve kuruluşların yürüttüğü işlemlere ve komisyonlarına katılmak.
17. Mezarlık yeri seçimi çalışmalarını yapmak.
18. İl Hıfzıssıhha Kurulu sekretaryası görevini yürütmek.
19. Gayri Sıhhi Müesseseler ile organize ve endüstri sanayi bölgelerinin sağlık koruma bandı konularındaki komisyonlara katılmak ve görüş vermek.
20. Kanalizasyon sistemlerinin projeleri ve çevre sağlığına uygun şekilde yapılıp yapılmadığı konularında görüş vermek ve mahallinde kabullere katılmak.
21. Konut sağlığına yönelik şikâyetleri değerlendirmek ve bu konuda ilgili kurumlarla koordinasyonu sağlamak.
22. Müdürün verdiği diğer görevleri yapmak.
II. Bağlantılar
III. Dokümanlar
IV. Su Güvenliği
a. Ambalajlı Sular
Ambalajlı sular; Doğal kaynak suları, doğal mineralli sular ve içme suları olarak isimlendirilmektedir. Doğal Kaynak sularında ozonlama, doğal mineralli sularda ozonlama ve florürün uzaklaştırılması için aktif alüminyum kullanımı dışında dezenfeksiyon vb. herhangi bir işlem uygulanamamaktadır. İçme sularına ise dezenfeksiyon vb. uygulamalar dahil her türlü işlem uygulanabilmektedir.
İlimiz sınırları dahilinde üretim yapan Ambalajlı Su Üretim tesisi bulunmamaktadır.
Ambalajlı Suları Satın Alırken Dikkat Edilecek Hususlar
· Suyun etiketi sağlam ve okunaklı şekilde ürünün üzerinde olmalıdır.
· Ambalajlı suların etiketinde;
o Markası, cinsi, fabrikanın adresi,
o İzinli olup olmadığı (İzin tarih, sayısı),
o Sahip olduğu analiz değerleri,
o Üretim ve son kullanma tarihi, parti ve seri numarası bulunmalıdır.
o Suyun kapağında suyun markası bulunmalıdır.
o Etiket ve kapakta yazan marka aynı olmalıdır.
· Polikarbon damacanalarda;
o Damacana üzerinde suyun markası veya logosu kabartma olarak bulunmalıdır.
o Damacana kapağı ve üzerine takılan emniyet bandında suyun markası yazılı olmalıdır.
o PC damacana ambalajlı suların kapak, emniyet bandı, etiket ve damacana üzerindeki kabartma marka birbiri ile tutarlı olmalıdır.
· Kapağı ya da emniyet bandı açılmış veya zarar görmüş ürünler satın alınmamalıdır.
· Tüp, oto gaz, petrol ürünleri ve benzeri kimyasal maddelerle birlikte taşınan ya da satışa sunulan yerlerden su satın alınmamalıdır.
Ambalajlı Suları Saklama Koşulları
· Ambalajlı sular saklanılırken; serin, kuru, güneş ışığından uzak, temiz ve kokusuz yerler tercih edilmelidir. Tüp, deterjan gibi kimyasal maddelerle bir arada tutulmamalıdır.
· Kapağı açılmış şekilde bırakılmamalı, kapakları kapalı olacak şekilde muhafaza edilmelidir.
· Geri dönüşümlü damacanalara ayran, meyve suyu, şebeke suyu, kimyasal içerikli sıvılar gibi herhangi bir sıvı konulmamalıdır.
Ambalajlı Su Tüketilirken Dikkat Edilecek Hususlar
· Fazla miktarda su depolanarak kullanılması halinde önce alınan su önce tüketilmelidir.
· Ambalajlı suyun son kullanma tarihlerine dikkat edilmelidir.
· Damacana sular, kapağı açıldıktan sonra en geç 1 hafta içinde tüketilmelidir.
· Damacana su kullanırken her su alımından sonra kapağı kapatılmalıdır.
Damacana su tüketilirken pompa / su sebili kullanılması halinde;
· Damacana su tüketilirken pompa/ su sebili kullanılması halinde her damacana değişiminde pompanın temizlenmesine özen gösterilmesi gerekmektedir.
· Suya doğrudan temas eden bu cihazların temizliği sağlıklı su içmemiz açısından çok önemlidir.
· Pompalar ve su sebilleri temizlenmediğinde mikroorganizmalar zamanla çoğalarak damacana pompaları/ su sebilleri yüzeyinde beyaz, yeşil ya da kahverengi kümecikler oluşturabilir, suyun tadında ve kokusunda istenmeyen değişikliklere neden olabilirler.
· Gerekli temizlik yapılmadığında ortamda bulunan mikroorganizmalar ve yabancı maddeler damacana pompalarının üzerinde birikip suya bulaşabilir.
· Pompa/ su sebili alırken mutlaka iç aksamında metal aksam var ise paslanmaz malzeme kullanıldığına ve kullanılan plastiğin kaliteli olmasına dikkat edilmelidir.
Ambalajlı Su Satış Yerleri ve Nakil Araçları
İlimiz sınırları dahilinde bulunan ambalajlı su satış yerleri ile ambalajlı su nakil araçlarının izinlendirilmesi ve denetlenmesi çalışmaları Müdürlüğümüz tarafından yürütülmektedir.
İzin işlemleri için müracaatlar bağlı bulunulan İlçe Sağlık Müdürlüklerine yapılmaktadır.
1- Su satış yeri için iki nüsha olarak tanzim edilecek olan başvuru dosyasında aşağıda belirtilen bilgi ve belgeler bulunur:
a. Dilekçe,
b. Su satış yerine ilişkin tanzim edilmiş teknik rapor,
c. Satışı yapılacak suya ilişkin su üretimi yapan su işleticileri ile yapılmış sözleşmenin aslı veya onaylı sureti,
d. Su satışı yapılacak iş yerine ait plan veya kroki,
e. Vergi levhasının bir örneği,
f. Su satış yerinde çalışacak personel listesi ve bu personelin 24/4/1930 tarihli ve 1593 Sayılı Umumi Hıfzıssıhha Kanunu gereğince hijyen eğitimi aldığına ilişkin bilgi ve belgeler ya da hijyen eğitimine müracaat edildiğine dair belge.
Su satış ve nakil aracı için iki nüsha olarak tanzim edilecek başvuru dosyasında aşağıda belirtilen bilgi ve belgeler bulunur.
a. Dilekçe,
b. Ambalajlı su satış ve naklinde kullanılacak araçlar için tanzim edilmiş teknik rapor,
c. Ambalajlı su satış ve naklinde kullanılacak araçların listesi (plaka numaraları ile birlikte),
d. Ambalajlı su satış ve nakil aracında çalışacak personel listesi ile bu personelin 1593 Sayılı Umumi Hıfzıssıhha Kanunu gereğince hijyen eğitimi aldığına ilişkin bilgi ve belgeler ya da hijyen eğitimine müracaat edildiğine ilişkin belge,
e. Trafik tescil belgesi.
Tankerle İçme-Kullanma Suyu Temini ve Nakli
İlimiz sınırları dahilinde bulunan Tankerle İçme-Kullanma Suyu Temin ve Nakil Araçlarının izinlendirilmesi ve denetlenmesi çalışmaları Müdürlüğümüz tarafından yürütülmektedir.
· İzin işlemleri için müracaatlar İl Sağlık Müdürlüğüne yapılmaktadır.
· İçme-kullanma suyu temini ve nakli için aşağıdaki bilgi belgeler bulundurulur.
a. Dilekçe,
b. İçme- kullanma suyu temin edilecek kaynak veya içme suyuna ait üretim izin belgesi örneği,
c. Kaynak veya içme suyu işleticisi ile içme-kullanma suyu temin edicisi arasında yapılan sözleşme örneği,
d. ç) Su naklinde kullanılacak tankerlere ait liste ile her bir tankere ait ruhsat örneği,
e. Araçlarda çalışacak personel listesi ve hijyen eğitimi belgeleri,
f. İçme-kullanma suyu aktarılacak tank veya depo ve bağlı bulunduğu bina içi dağıtım sistemine ait bilgi ve belgeler ile krokiler,
g. İçme-kullanma suyu temini ve nakli için kayıt defteri.
b. İçme-Kullanma Şehir/Köy Şebeke Suları
İçme kullanma sularının izlenmesi ve denetimi çalışmaları AB içme suyu direktifi (98/83/EC) doğrultusunda uyumlaştırılan İnsani Tüketim Amaçlı Sular Hakkında Yönetmeliği'ne göre yürütülmektedir.
İçme kullanma suyu (Şehir Şebeke Suyu): Genel olarak içme, yemek yapma, temizlik ve diğer evsel amaçlar ile gıda maddelerinin ve diğer insani tüketim amaçlı ürünlerin hazırlanması, işlenmesi, saklanması ve pazarlanması amacıyla kullanılan, orjinine bakılmaksızın, orijinal haliyle ya da arıtılmış olarak ister kaynağından isterse dağıtım ağından temin edilen ve İnsani Tüketim Amaçlı Sular Hakkında Yönetmeliği'nde belirtilen parametre değerlerini sağlayan ve ticari amaçlı satışa arz edilmeyen sulardır.
İçme kullanma suyunun tüketiciye temiz ve güvenli bir şekilde ulaştırılmasından ilgili yerel idareler (Belediye sınırlarında Belediyeler, Belediye sınırları dışında İl Özel İdaresi) sorumludur. Çanakkale İl Sağlık Müdürlüğü olarak tüketime verilen içme kullanma sularının temiz, sağlıklı ve güvenli olup olmadığı düzenli yapılan izleme çalışmaları ile takip edilmektedir. Bu konudaki çalışmalarımızı Yerel İdareler ile işbirliği içinde sürdürmekteyiz.
Yerel İdareler tarafından şebekeler aracılığı ile tüketime verilen içme kullanma sularının düzenli analizlerinin yaptırılması ve dezenfeksiyonunun sağlanması gereklidir. Suyun kesintisiz bir şekilde klorlanarak tüketime verilmesi halk sağlığının korunması açısından önemlidir.
Ancak su sistemlerinde ortaya çıkan arızalar, bakım ve onarım çalışmaları, bazen de su yetersizliği nedeni ile zaman zaman mecburi su kesintileri olabilmektedir. Bu durumda kaynağı bilinmeyen sular kesinlikle kullanılmamalıdır.
“Kaynağı bilinmeyen sular kesinlikle tüketilmemelidir.”
İçme kullanma suyu için öneriler:
· Su dağıtım şebekesi aracılığı ile tüketime sunulan içme-kullanma sularının kalitesine ilişkin kontroller düzenli olarak yapılmaktadır. Kaynağı bilinen ve kontrolü yapılan musluk suyunun tüketilmesi güvenlidir. Kaynağı bilinmeyen sular kesinlikle tüketilmemelidir.
· Güvenli ve sağlıklı olması için tüketime sunulan içme-kullanma suyu klorlanmalı böylelikle dezenfeksiyonu sağlanmalıdır. Klor hastalık yapıcı mikrobiyolojik etkenlerin büyük çoğunluğunu yok etmektedir. Bu nedenle klorlanmış içme kullanma suyunun tüketilmesi tercih edilmelidir.
· Musluğunuzdan akan suyun uygun biçimde klorlanıp klorlanmadığının takipçisi olunmalıdır.
· İlgililerden klorlanmış güvenli ve sağlıklı musluk suyu talep edilmelidir.
· Binanızda bulunan su depolarını düzenli olarak temizletmeyi ihmal etmeyiniz.
· Kontrolsüz mahalle çeşmelerinden su tüketmeyiniz.
· İçme-kullanma suları ile ilgili olarak Bakanlığımızın yaptığı açıklamalara itibar ediniz.
İçme Kullanma Suyu Tüketilirken Dikkat Edilmesi Gerekenler:
· Kaynağı bilenmeyen yerlerden temin edilen, bulanık, tortulu, tadı ve kokusu bozuk olan suların tüketilmesi halinde tüketicilerde ishal ve vb. hastalıklar ortaya çıkabilmektedir.
· Bu nedenle öncelikli olarak belediye tarafından tüketime sunulan sular tercih edilmelidir. Zorunlu haller dışında şehir şebeke suyu dışında kuyu, sondaj, tanker vb. kaynaklardan temin edilen kontrol dışı sular tercih edilmemelidir.
· Hiç unutulmamalıdır ki şehir şebeke sistemi ile tüketime sunulan sular sürekli olarak belediye ve sağlık teşkilatının kontrolü altındadır.
· Şehir şebeke suyu kesintisinden sonra sistemdeki basınç değişiklikleri nedeni ile gelen ilk suyun kirli olma olasılığı yüksektir. Bu nedenle sağlık açısından oluşabilecek risklerin önüne geçmek için suyun bulanıklığı gidene kadar ortalama 3‐5 dakika akıtılmalı, gerekirse bir cam bardak içerisine doldurularak kontrol edilmelidir.
· Şehir şebekesinden temin edilen suyun direk olarak tüketilmesi esas olup ihtiyaç duyulan hallerde depo kullanılması halinde depodaki suyun sadece kesintilerde değil sürekli devir-daim halinde kullanılması gerekmektedir. Bina içi su depolarının yılda iki kez temizlenmesi önerilmektedir.
c. Yüzme Suları i. Deniz Suyu
Fert ve toplum sağlığının korunmasına yönelik olarak yüzme suyundaki bulunması muhtemel kirleticilere maruziyetin önlenmesi için Müdürlüğümüz tarafından deniz suyu kalitesi fiziksel ve mikrobiyolojik açıdan izlenmektedir.
Bu kapsamda yüzme sezonu süresince yüzme alanlarından (plajlar) 15 günde bir su numuneleri alınmakta, bu esnada yüzme alanı fiziksel olarak değerlendirilmektedir. Alınan numunelerin Müdürlüğümüze bağlı Halk Sağlığı Laboratuvarlarında analizleri yapılmaktadır. Analiz sonuçları, yüzücülerin maruz kaldıkları risk seviyesinin değerlendirilmesi, kirliliğin tespiti ve alınacak önlemlerin belirlenmesi için son derece önemli bir göstergedir.
İlimizdeki ve Ülkemizdeki yüzme alanları ile ilgili her türlü bilgiye ulaşmak için yuzme.saglik.gov.tr adresini ziyaret edebilirsiniz.
Yüzme alanlarını kullanırken dikkat ediyor musunuz?
· Zemini kumdan oluşan ve dalgaların yoğun olduğu bazı kıyılarda kum kayması dip derinliğinin değişken olmasına sebep olmaktadır. Bu tür yüzme alanlarında plajda bulunan uyarılara uyulmalıdır.
· Güvenlik için çok iyi yüzme bilinse dahi fazla açılmamak gerekir.
· Yüzerken gereksiz cesaret gösterileri yapılmamalıdır.
· Yüzme arkadaşınız hayat kurtarır. Asla yalnız yüzülmemelidir.
· Şiddetli dalgaların bulunduğu zamanlarda yüzülmemelidir.
· Zemini kayalık olan ve derinliği bilinmeyen yüzme alanlarında atlayarak veya dalarak denize girmek ciddi yaralanmalara sebep olabilmektedir. Bu tür kazaların önlenmesi için derinliği bilinmeyen ve zemini kayalık olan yüzme alanlarında atlayarak denize girilmemelidir. Plajlara yerleştirilen uyarı levhalarında belirtilen uyarılara ve kurallara uyulmalıdır.
· Yüzme suyu analiz sonuçları uygun olmadığında halk sağlığının korunması ve kirliliğe karşı maruziyetin önlenmesi için yüzme alanları kapatılmakta ve yüzme yasaklanmaktadır. Böyle durumlarda yüzme alanları veya plajlarda yüzmenin yasaklandığı “Denize Girilmez” “Denize Girmek Yasaktır” “Yüzme Alanı Kapalıdır” gibi uyarı levhaları veya afişlerle ilan edilmektedir. İlan edilen yasak ve uyarılara mutlaka uyulmalıdır.
· Alkollü iken kesinlikle yüzülmemelidir.
· Güneşin zararlı ışınlarından korunmak için güneş ışınlarının dik geldiği öğle saatlerinde güneşlenilmemelidir.
· Güneşlenmeden önce mutlaka uygun koruma faktörlü güneş kremi kullanılmalıdır.
· Cankurtaran yok ise denize girilmemelidir.
· Çocuklar ebeveynlerinin gözetiminde denize girmelidir.
· Çocukların tuvalet ihtiyacı denize girmeden önce giderilmelidir.
ii. Havuz Suyu
iii. Kaplıcalar
iv. Biyosidal Ürünler
v. Özel Öğretim Kurumları Görüşleri
· Özel Öğrenci Barınma Hizmetleri Yönetmeliği ile Özel Eğitim Kurumları Yönetmeliği kapsamında Milli Eğitim Müdürlüğünce ruhsatlandırılan işyerleri (özel okul, anaokulu, yurt, özel eğitim ve rehabilitasyon merkezi, motorlu taşıtlar sürücü kursu, muhtelif kurs vb.) ,
· Özel Huzurevleri ile Huzurevi Yaşlı Bakım Merkezleri Yönetmeliği ile (huzurevi ile huzurevi yaşlı bakım merkezleri),
· Özel kreş ve gündüz bakımevleri ve özel çocuk kulüpleri kuruluş ve işleyiş esasları hakkında yönetmelik kapsamında (özel kreş ve gündüz bakımevleri) Aile ve Sosyal Politikalar İl Müdürlüğü tarafından ruhsatlandırılan işyerleri,
· Gençlik Hizmetleri ve Spor İl Müdürlüğüne bağlı muhtelif spor salonları hakkında Müdürlüğümüz veya İlçe Sağlık Müdürlüğünden ilgili mevzuatı gereği kurum görüşü talep edilmektedir.
Başvurular doğrultusunda işyeri mahallinde yapılan incelemede aydınlatma, havalandırma, ısınma, boya ve badana, ıslak zeminler (wc, lavabo, duş), içme ve kullanma suyu, merdiven ve merdiven korkulukları, sosyal alanların teknik ve hijyenik değerlendirilmesi yapılmakta ayrıca özel öğretim kurumu binalarının çevresinde öğrencilerin sağlığını olumsuz yönde etkileyebilecek etkenlerin bulunması halinde ise durum tespiti yapılarak ilgili kurumlara bildirilmektedir.
ÇALIŞAN SAĞLIĞI
I. Birimin Görevleri
Çalışan Sağlığı Birimi'nin görevleri şunlardır:
1- İl düzeyinde iş sağlığı ve güvenliği hizmetlerini planlanmak, meslek hastalığı teşhisi konulan vakaların bildirimlerini sağlamak ve iş kazalarının önlenmesi amacıyla yürütmek.
2- Çalışanların sağlığının korunması ve çalışan sağlığı hizmetlerinin iyileştirilmesi amacıyla, gerekli araştırma ve geliştirme çalışmalarını ilgili kurum ve kuruluşlarla iş birliği içinde yürütmek, projeler geliştirerek uygulamak.
3- Çalışanların sağlığının korunması ve geliştirilmesi amacıyla il genelinde iş yeri ziyaretleri planlamak, uygulamak ve raporlamak.
4- İş yerlerinde sağlıklı hayat alışkanlıklarının kazandırılması ve sürekliliğinin sağlanması için eğitim ve farkındalık çalışmaları yapmak.
5- Çalışan sağlığını korumaya yönelik olarak, meslek hastalıkları verilerini toplamak, istatistiki değerlendirmeleri yapmak, meslek hastalıklarından korunma ve önleme faaliyetleri kapsamında ilgili kurum ve kuruluşlarla iş birliği içerisinde çalışmalar yapmak.
6- İl içinde yetkilendirilmiş en az bir iş sağlığı ve güvenliği birimi açmak ve kamu ve/veya özel sektöre iş sağlığı ve güvenliği hizmetleri sunulmasını sağlamak.
7- İlde faaliyet gösteren ortak sağlık güvenlik birimi, iş yeri sağlık ve güvenlik birimi ile yetkilendirilmiş iş sağlığı ve güvenliği birimlerinin gezici iş sağlığı ve güvenliği hizmetlerine ilişkin izin ve denetim faaliyetlerini yürütmek.
8- Beyaz kod elektronik sistemini il düzeyinde anlık olarak takip etmek ve mağdur çalışana gerekli desteğin zamanında verilmesini sağlamak, ciddi fiziki şiddet olaylarında ilgililerin mağduru ziyaret etmesini veya mağdurun aranmasını sağlamak.
9- Birinci basamak sağlık kurum ve kuruluşlarında meydana gelebilecek şiddet vakalarının önlenmesi için çalışanlara yönelik iletişim becerileri, problem çözme teknikleri, stres yönetimi, öfke kontrolü, problemli hasta ve hasta yakınlarına yaklaşım gibi konularda eğitimler planlamak ve uygulamak.
10- Halkın bilgi ve bilinç düzeyinin yükseltilmesi amacıyla çalışmalar planlamak ve yapmak,
11- Sağlık hizmetinin daha uygun ve güvenli ortamlarda sunulması amacıyla ilgili birimler nezdinde gerekli eş güdümü sağlamak.
12- Birinci basamakta şiddet sebebi olarak belirlenen konularda ilgili birimlerle iş birliği içinde çalışmalar yapmak.
13- Faaliyet alanlarıyla ilgili hizmet içi eğitim programı hazırlamak ya da hazırlanmasını sağlamak, bu eğitimlerin gerçekleştirilmesini sağlamak.
14- İl sağlık müdürü tarafından verilen benzeri görevleri yapmak.
II. Bağlantılar
III. Dokümanlar
IV. Beyaz Kod
TÜTÜN VE MADDE BAĞIMLILIĞI İLE MÜCADELE
I. Birimin Görevleri
Tütün ve Madde Bağımlılığı ile Mücadele Birimi'nin görevleri şunlardır:
1- Tütün ve madde kullanımının önlenmesine yönelik ulusal bazda geliştirilen program ve eylem planlarının kurum il düzeyinde hazırlanmasını, yürütülmesini, değerlendirilmesi ve raporlanmasını sağlamak.
2- Bağımlılık yapıcı madde kullanımının önlenmesi amacıyla toplumda bilgi, tutum ve davranış değişikliği oluşturmaya yönelik kampanyalar hazırlanmasını, etkinlikler düzenlenmesini, eğitim programlarının geliştirilmesi ve uygulanmasını sağlamak.
3- Bağımlılıkla Mücadele İl Koordinasyon Kurulu ve Vaka Değerlendirme toplantılarının sekretarya hizmetlerinin yürütülmesini, belirlenmiş periyotlarda halk sağlığı genel müdürlüğüne raporlanmasını sağlamak.
4- Toplumu tütün dumanının zararlı etkilerinden korumaya yönelik denetim faaliyetlerini il düzeyinde organize etmek, sonuçlarını izlemek ve değerlendirmek.
5- Bakanlığımız tarafından ücretsiz olarak sunulan sigara bırakma tedavisinde kullanılan ilaç ve preparatların stok düzeylerini takip ederek ve vatandaşa ulaştırılması noktasında gerekli koordinasyonu sağlamak.
6- Valilik, İl Sağlık Müdürlüğü ya da diğer resmi kurumlara yapılan Uyuşturucu Madde Bağımlılığı tedavisine dair talep başvurularında vatandaşın danışmanlık ve tedavi hizmetlerine ulaşımını sağlamak.
7- Bağımlık yapıcı maddeler konusunda sunulan danışmanlık ve tedavi hizmetlerini il düzeyinde yaygınlaştırmak, bu hizmetlerin bilinirliğini ve ulaşılabilirliğini arttırarak, birimlerde sunulan hizmet kalitesinin geliştirilmesine yönelik çalışmaları yürütmek.
8- Sürücü davranışlarını geliştirme eğitimleri düzenlemek.
9- Tütün, alkol ve madde ile mücadele çalışmaları kapsamında ihtiyaç duyulan verilerin (merkezlerden hizmet alanlara yönelik veriler, sunulan hizmetlerin nitelik ve niceliğine ilişkin detaylına veriler vb.) il düzeyinde toplanması, değerlendirilmesi ve Bakanlığa gönderilmesini sağlamak.
10- Görev alanına giren diğer konularla ilgili izleme ve değerlendirme çalışmalarını koordine etmek ve yürütmek.
11- İl Sağlık Müdürü tarafından verilen benzeri görevleri yapmak.
II. Bağlantılar
III. Dokümanlar
IV. Dumansız Hava Sahası Denetimleri
V. Sürücü Davranışını Geliştirme Eğitimleri
VI. Sigara Bırakma Poliklinikleri